Donate Help Contact The AHA Sign In Home
American Heart Association
Hypertension
Search: search_blue_button Advanced Search
Hypertension. 2005;46:398-405
Published online before print July 18, 2005, doi: 10.1161/01.HYP.0000174990.46027.70
This Article
Right arrow Full Text
Right arrow Full Text (PDF)
Right arrow All Versions of this Article:
46/2/398    most recent
01.HYP.0000174990.46027.70v1
Right arrow Alert me when this article is cited
Right arrow Alert me if a correction is posted
Right arrow Citation Map
Services
Right arrow Email this article to a friend
Right arrow Similar articles in this journal
Right arrow Similar articles in PubMed
Right arrow Alert me to new issues of the journal
Right arrow Download to citation manager
Right arrow Request Permissions
Citing Articles
Right arrow Citing Articles via HighWire
Right arrow Citing Articles via Google Scholar
Google Scholar
Right arrow Articles by Grassi, D.
Right arrow Articles by Ferri, C.
Right arrow Search for Related Content
PubMed
Right arrow PubMed Citation
Right arrow Articles by Grassi, D.
Right arrow Articles by Ferri, C.
Related Collections
Right arrow Clinical Studies
Right arrow Endothelium/vascular type/nitric oxide
Right arrow Risk Factors
Right arrow Hypertension - basic studies

(Hypertension. 2005;46:398.)
© 2005 American Heart Association, Inc.


Original Articles

Cocoa Reduces Blood Pressure and Insulin Resistance and Improves Endothelium-Dependent Vasodilation in Hypertensives

Davide Grassi; Stefano Necozione; Cristina Lippi; Giuseppe Croce; Letizia Valeri; Paolo Pasqualetti; Giovambattista Desideri; Jeffrey B. Blumberg; Claudio Ferri

From the Department of Internal Medicine and Public Health (D.G., S.N., C.L., G.C., L.V., P.P., G.D., C.F.), University of L’Aquila, Italy; and Jean Mayer USDA Human Nutrition Research Center on Aging (J.B.B.), Tufts University, Boston, Mass.

Correspondence to Claudio Ferri, MD, Dipartimento MISP, Università di L’Aquila, Piazzale Salvatore Tommasi 1, 67100 Coppito, L’Aquila, Italy. E-mail claudio.ferri{at}cc.univaq.it

Consumption of flavanol-rich dark chocolate (DC) has been shown to decrease blood pressure (BP) and insulin resistance in healthy subjects, suggesting similar benefits in patients with essential hypertension (EH). Therefore, we tested the effect of DC on 24-hour ambulatory BP, flow-mediated dilation (FMD), and oral glucose tolerance tests (OGTTs) in patients with EH. After a 7-day chocolate-free run-in phase, 20 never-treated, grade I patients with EH (10 males; 43.7±7.8 years) were randomized to receive either 100 g per day DC (containing 88 mg flavanols) or 90 g per day flavanol-free white chocolate (WC) in an isocaloric manner for 15 days. After a second 7-day chocolate-free period, patients were crossed over to the other treatment. Noninvasive 24-hour ambulatory BP, FMD, OGTT, serum cholesterol, and markers of vascular inflammation were evaluated at the end of each treatment. The homeostasis model assessment of insulin resistance (HOMA-IR), quantitative insulin sensitivity check index (QUICKI), and insulin sensitivity index (ISI) were calculated from OGTT values. Ambulatory BP decreased after DC (24-hour systolic BP –11.9±7.7 mm Hg, P<0.0001; 24-hour diastolic BP –8.5±5.0 mm Hg, P<0.0001) but not WC. DC but not WC decreased HOMA-IR (P<0.0001), but it improved QUICKI, ISI, and FMD. DC also decreased serum LDL cholesterol (from 3.4±0.5 to 3.0±0.6 mmol/L; P<0.05). In summary, DC decreased BP and serum LDL cholesterol, improved FMD, and ameliorated insulin sensitivity in hypertensives. These results suggest that, while balancing total calorie intake, flavanols from cocoa products may provide some cardiovascular benefit if included as part of a healthy diet for patients with EH.


Key Words: endothelium • insulin • hypertension, essential




This article has been cited by other articles:


Home page
J Am Coll CardiolHome page
J. Balzer, T. Rassaf, C. Heiss, P. Kleinbongard, T. Lauer, M. Merx, N. Heussen, H. B. Gross, C. L. Keen, H. Schroeter, et al.
Sustained benefits in vascular function through flavanol-containing cocoa in medicated diabetic patients a double-masked, randomized, controlled trial.
J. Am. Coll. Cardiol., June 3, 2008; 51(22): 2141 - 2149.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
J Am Coll CardiolHome page
U. Campia and J. A. Panza
Flavanol-rich cocoa a promising new dietary intervention to reduce cardiovascular risk in type 2 diabetes?
J. Am. Coll. Cardiol., June 3, 2008; 51(22): 2150 - 2152.
[Full Text] [PDF]


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
W D. Crews Jr, D. W Harrison, and J. W Wright
A double-blind, placebo-controlled, randomized trial of the effects of dark chocolate and cocoa on variables associated with neuropsychological functioning and cardiovascular health: clinical findings from a sample of healthy, cognitively intact older adults
Am. J. Clinical Nutrition, April 1, 2008; 87(4): 872 - 880.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
J. Nutr.Home page
R. R. Allen, L. Carson, C. Kwik-Uribe, E. M. Evans, and J. W. Erdman Jr
Daily Consumption of a Dark Chocolate Containing Flavanols and Added Sterol Esters Affects Cardiovascular Risk Factors in a Normotensive Population with Elevated Cholesterol
J. Nutr., April 1, 2008; 138(4): 725 - 731.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
I. Erlund, R. Koli, G. Alfthan, J. Marniemi, P. Puukka, P. Mustonen, P. Mattila, and A. Jula
Favorable effects of berry consumption on platelet function, blood pressure, and HDL cholesterol
Am. J. Clinical Nutrition, February 1, 2008; 87(2): 323 - 331.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
CirculationHome page
A. J. Flammer, F. Hermann, I. Sudano, L. Spieker, M. Hermann, K. A. Cooper, M. Serafini, T. F. Luscher, F. Ruschitzka, G. Noll, et al.
Dark Chocolate Improves Coronary Vasomotion and Reduces Platelet Reactivity
Circulation, November 20, 2007; 116(21): 2376 - 2382.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Cardiovasc ResHome page
G. E. Mann, D. J. Rowlands, F. Y.L. Li, P. de Winter, and R. C.M. Siow
Activation of endothelial nitric oxide synthase by dietary isoflavones: Role of NO in Nrf2-mediated antioxidant gene expression
Cardiovasc Res, July 15, 2007; 75(2): 261 - 274.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
JAMAHome page
D. Taubert, R. Roesen, C. Lehmann, N. Jung, and E. Schomig
Effects of Low Habitual Cocoa Intake on Blood Pressure and Bioactive Nitric Oxide: A Randomized Controlled Trial
JAMA, July 4, 2007; 298(1): 49 - 60.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
J. Nutr.Home page
S. Baba, M. Natsume, A. Yasuda, Y. Nakamura, T. Tamura, N. Osakabe, M. Kanegae, and K. Kondo
Plasma LDL and HDL Cholesterol and Oxidized LDL Concentrations Are Altered in Normo- and Hypercholesterolemic Humans after Intake of Different Levels of Cocoa Powder
J. Nutr., June 1, 2007; 137(6): 1436 - 1441.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Arch Intern MedHome page
D. Taubert, R. Roesen, and E. Schomig
Effect of Cocoa and Tea Intake on Blood Pressure: A Meta-analysis
Arch Intern Med, April 9, 2007; 167(7): 626 - 634.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
DiabetesHome page
W. S. da-Silva, J. W. Harney, B. W. Kim, J. Li, S. D.C. Bianco, A. Crescenzi, M. A. Christoffolete, S. A. Huang, and A. C. Bianco
The Small Polyphenolic Molecule Kaempferol Increases Cellular Energy Expenditure and Thyroid Hormone Activation
Diabetes, March 1, 2007; 56(3): 767 - 776.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Arch Intern MedHome page
B. Buijsse, E. J. M. Feskens, F. J. Kok, and D. Kromhout
Cocoa intake, blood pressure, and cardiovascular mortality: the zutphen elderly study.
Arch Intern Med, February 27, 2006; 166(4): 411 - 417.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
HypertensionHome page
A. Alonso, C. de la Fuente, J. J. Beunza, A. Sanchez-Villegas, M. A. Martinez-Gonzalez, A. Alonso, A. Sanchez-Villegas, D. Grassi, J. B. Blumberg, and C. Ferri
Chocolate Consumption and Incidence of Hypertension
Hypertension, December 1, 2005; 46(6): e21 - e22.
[Full Text] [PDF]


Home page
HypertensionHome page
P. Meisel, D. Grassi, J. B. Blumberg, G. Desideri, and C. Ferri
Hypertension, Diabetes
Hypertension, November 1, 2005; 46(5): e17 - e18.
[Full Text] [PDF]