Donate Help Contact The AHA Sign In Home
American Heart Association
Hypertension
Search: search_blue_button Advanced Search
Hypertension. 2001;38:821-826
doi: 10.1161/hy1001.092614
This Article
Right arrow Full Text
Right arrow Full Text (PDF)
Right arrow Alert me when this article is cited
Right arrow Alert me if a correction is posted
Right arrow Citation Map
Services
Right arrow Email this article to a friend
Right arrow Similar articles in this journal
Right arrow Similar articles in PubMed
Right arrow Alert me to new issues of the journal
Right arrow Download to citation manager
Right arrowRequest Permissions
Citing Articles
Right arrow Citing Articles via HighWire
Right arrow Citing Articles via Google Scholar
Google Scholar
Right arrow Articles by Burke, V.
Right arrow Articles by Puddey, I. B.
Right arrow Search for Related Content
PubMed
Right arrow PubMed Citation
Right arrow Articles by Burke, V.
Right arrow Articles by Puddey, I. B.
Related Collections
Right arrow Nutrition
Right arrow Clinical Studies

(Hypertension. 2001;38:821.)
© 2001 American Heart Association, Inc.


Scientific Contributions

Dietary Protein and Soluble Fiber Reduce Ambulatory Blood Pressure in Treated Hypertensives

Valerie Burke; Jonathan M. Hodgson; Lawrie J. Beilin; Nella Giangiulioi; Penny Rogers; Ian B. Puddey

From the Department of Medicine, University of Western Australia, Royal Perth Hospital and West Australian Heart Research Institute, Perth, Australia.

Correspondence to Dr V. Burke, University Department of Medicine, Royal Perth Hospital, rear of 50 Murray St, Box X2213 GPO, Perth WA 6847, Australia. E-mail vburke{at}cyllene.uwa.edu.au

Abstract— In population studies, higher blood pressure has been associated with lower intake of protein and, possibly, lower fiber consumption. In the present randomized controlled trial, we sought to determine whether dietary protein and fiber had additive effects on blood pressure reduction in hypertensives. Treated hypertensive patients changed for 4 weeks (familiarization) to a diet low in protein (12.5% energy) and fiber (15 g/d). Patients (n=41) were then randomized to 1 of 4 groups in an 8-week factorial study of parallel design in which they continued the low-protein, low-fiber diet alone or had supplements of soy protein to increase protein intake to 25% energy, of psyllium to provide an additional 12 g soluble fiber/d, or of both protein and fiber. The 24-hour ambulatory blood pressure was compared from the end of familiarization to the end of intervention. In the 36 subjects who provided complete data, protein and fiber had significant additive effects to lower 24-hour and awake systolic blood pressure. Relative to control subjects, the net reduction in 24-hour systolic blood pressure was 5.9 mm Hg with fiber and with protein. Findings were independent of age, gender, and change in weight, alcohol intake, or urinary sodium and potassium. Relative to reduced fiber and protein intake, dietary protein and soluble fiber supplements lower blood pressure additively in hypertensives. These findings have important implications for the prevention and management of hypertension, particularly in populations in which high blood pressure is prevalent in association with diets low in protein, fiber, or both.


Key Words: diet • blood pressure • blood pressure monitoring, ambulatory




This article has been cited by other articles:


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
Y. P Lee, T. A Mori, I. B Puddey, S. Sipsas, T. R Ackland, L. J Beilin, and J. M Hodgson
Effects of lupin kernel flour-enriched bread on blood pressure: a controlled intervention study
Am. J. Clinical Nutrition, March 1, 2009; 89(3): 766 - 772.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
H. Kan, J. Stevens, G. Heiss, R. Klein, K. M Rose, and S. J London
Dietary fiber intake and retinal vascular caliber in the Atherosclerosis Risk in Communities Study
Am. J. Clinical Nutrition, December 1, 2007; 86(6): 1626 - 1632.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Arch Intern MedHome page
L. Djousse and J. M. Gaziano
Breakfast Cereals and Risk of Heart Failure in the Physicians' Health Study I
Arch Intern Med, October 22, 2007; 167(19): 2080 - 2085.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
F. Muzio, L. Mondazzi, W. S Harris, D. Sommariva, and A. Branchi
Effects of moderate variations in the macronutrient content of the diet on cardiovascular disease risk factors in obese patients with the metabolic syndrome
Am. J. Clinical Nutrition, October 1, 2007; 86(4): 946 - 951.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
J. Nutr.Home page
T. Jauhiainen and R. Korpela
Milk Peptides and Blood Pressure
J. Nutr., March 1, 2007; 137(3): 825S - 829S.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
J. M Hodgson, V. Burke, L. J Beilin, and I. B Puddey
Partial substitution of carbohydrate intake with protein intake from lean red meat lowers blood pressure in hypertensive persons.
Am. J. Clinical Nutrition, April 1, 2006; 83(4): 780 - 787.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
HypertensionHome page
L. J. Appel, M. W. Brands, S. R. Daniels, N. Karanja, P. J. Elmer, and F. M. Sacks
Dietary Approaches to Prevent and Treat Hypertension: A Scientific Statement From the American Heart Association
Hypertension, February 1, 2006; 47(2): 296 - 308.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Arch Intern MedHome page
P. Elliott, J. Stamler, A. R. Dyer, L. Appel, B. Dennis, H. Kesteloot, H. Ueshima, A. Okayama, Q. Chan, D. B. Garside, et al.
Association Between Protein Intake and Blood Pressure: The INTERMAP Study
Arch Intern Med, January 9, 2006; 166(1): 79 - 87.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
JAMAHome page
L. J. Appel, F. M. Sacks, V. J. Carey, E. Obarzanek, J. F. Swain, E. R. Miller III, P. R. Conlin, T. P. Erlinger, B. A. Rosner, N. M. Laranjo, et al.
Effects of Protein, Monounsaturated Fat, and Carbohydrate Intake on Blood Pressure and Serum Lipids: Results of the OmniHeart Randomized Trial
JAMA, November 16, 2005; 294(19): 2455 - 2464.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
ANN INTERN MEDHome page
J. He, D. Gu, X. Wu, J. Chen, X. Duan, J. Chen, and P. K. Whelton
Effect of Soybean Protein on Blood Pressure: A Randomized, Controlled Trial
Ann Intern Med, July 5, 2005; 143(1): 1 - 9.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
ANN INTERN MEDHome page
J. A. Cutler and E. Obarzanek
Nutrition and Blood Pressure: Is Protein One Link? Toward a Strategy of Hypertension Prevention
Ann Intern Med, July 5, 2005; 143(1): 74 - 75.
[Full Text] [PDF]


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
G. Yang, X.-O. Shu, F. Jin, X. Zhang, H.-L. Li, Q. Li, Y.-T. Gao, and W. Zheng
Longitudinal study of soy food intake and blood pressure among middle-aged and elderly Chinese women
Am. J. Clinical Nutrition, May 1, 2005; 81(5): 1012 - 1017.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
L. Cordain, S B. Eaton, A. Sebastian, N. Mann, S. Lindeberg, B. A Watkins, J. H O'Keefe, and J. Brand-Miller
Origins and evolution of the Western diet: health implications for the 21st century
Am. J. Clinical Nutrition, February 1, 2005; 81(2): 341 - 354.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Arch Intern MedHome page
M. T. Streppel, L. R. Arends, P. van 't Veer, D. E. Grobbee, and J. M. Geleijnse
Dietary Fiber and Blood Pressure: A Meta-analysis of Randomized Placebo-Controlled Trials
Arch Intern Med, January 24, 2005; 165(2): 150 - 156.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
JAMAHome page
L. J. Beilin, V. Burke, and I. B. Puddey
Effects of Exercise and Weight Loss on Hypertension
JAMA, August 20, 2003; 290(7): 887 - 887.
[Full Text] [PDF]


Home page
JAMAHome page
D. Mozaffarian, S. K. Kumanyika, R. N. Lemaitre, J. L. Olson, G. L. Burke, and D. S. Siscovick
Cereal, Fruit, and Vegetable Fiber Intake and the Risk of Cardiovascular Disease in Elderly Individuals
JAMA, April 2, 2003; 289(13): 1659 - 1666.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
HypertensionHome page
J. Stamler, K. Liu, K. J. Ruth, J. Pryer, and P. Greenland
Eight-Year Blood Pressure Change in Middle-Aged Men: Relationship to Multiple Nutrients
Hypertension, May 1, 2002; 39(5): 1000 - 1006.
[Abstract] [Full Text] [PDF]